• Flag for SV
  • Flag for EN
  • Flag for FI
  • Flag for Google Translate

Frågor och svar om e-faktura

public-domain-images-free-high-resolution-quality-photos-unsplash-0189.jpg

Frågor och svar om e-faktura

Vad är e-faktura?

E-faktura är samma sak som en vanlig pappersfaktura fast den skickas elektroniskt till internetbanken istället för på papper hem i brevlådan. Fakturan ser ut på nästan samma sätt som pappersfakturan. Ofta innehåller den mer information eftersom det finns plats för länkar på fakturan till information på företagets hemsida

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

För att anmäla dig till e-faktura måste du ha tillgång till internetbanken. Du anmäler dig till e-faktura under menyn Betala/överföra – e-faktura – Anmäl e-faktura. Du behöver vara inloggad med säkerhetsdosa i internetbanken för att kunna anmäla dig till e-faktura.

Var hittar jag mina inkomna e-fakturor?

När du får en e-faktura får du ett meddelande om det på startsidan i din internetbank. Klicka på meddelandet för att komma till e-fakturan. Du kan också gå in under menyn Startsida – Elektroniska dokument för att se alla dina inkomna e-fakturor.

Hur avanmäler jag e-faktura?

För att avanmäla en e-faktura går du in under menyn Betala/överföra – e-faktura. Klicka på betalningsmottagaren i listan. Du avanmäler dig genom att klicka på knappen Avanmäl.

Vilka företag kan skicka e-faktura?

Över 800 företag erbjuder e-faktura. En fullständig lista finns i internetbank under Beställa/Anmälan till elektronisk faktura. Där hittar du flera av de stora rikstäckande företagen och flera lokala företag som till exempel kommuner, energibolag, bostadsbolag mm.

Kan jag få e-faktura på en räkning som står på min man/hustru?

Ja du kan få e-faktura till dig, även om hyreskontraktet inte står skrivet på dig.

Var hittar jag mina gamla e-fakturor?

Under Startsida /Elektroniska dokument där du väljer Historik

Går det att skriva ut en e-faktura?

Det går fint att skriva ut en e-faktura, eller spara den i en fil. Fakturan är tillgänglig i internetbanken i 18 månader.

Hur gör jag om något är fel på e-fakturan?

Ta kontakt med oss på Kalixbo, för att rätta det som är fel, det vill säga gör precis på samma sätt som om du fått en pappersfaktura.

Vad gör jag om jag inte fått min e-faktura?

Kontakta oss på Kalixbo.

Jag har anmält e-faktura idag, varför ser jag inte det i översikten?

När du har anmält till e-faktura kommer du att se avsändaren i översikten när du har mottagit din första e-faktura.

Har jag betalt den här e-fakturan?

Du kan se om du har betalt en e-faktura under menyn Betala/överföra – Kontohändelser översikt – Historiska kontohändelser. En betalning ligger kvar i historiken i 18 månader.

Jag kan inte se min e-faktura när jag trycker på Visa

När du trycker på knappen Visa öppnas e-fakturan i ett nytt fönster. Har du en pop-up blockerare behöver du tillåta pop-up-fönstret för att kunna se det nya fönstret med e-fakturan.

Varför kan jag inte anmäla mig till e-faktura?

För att kunna anmäla dig till e-faktura behöver du vara ansluten till tjänsten internetbetalning. Med tjänsten internetbetalning kan du betala räkningar via din internetbank. Anslut dig till tjänsten under menyn Startsida – Beställa tjänster.